Hoe bepaal je de efficiëntie van jouw workouts?

woman doing exercise
Photo by Pixabay on Pexels.com

Sporten. De een is er gek op en de ander ontwijkt het zoveel mogelijk. Toch is er een weldegelijk een positief effect dat sporten op zowel je fysieke als mentale gezondheid heeft. Door te sporten slaap je beter. Dit heeft vervolgens weer invloed op jouw functioneren overdag. Maar sporten heeft ook direct een positief effect op jouw mentale gesteldheid. Door te sporten raak je namelijk ook veel stress kwijt. Hierdoor ben je na het sporten relaxed en kun je vaak rustiger nadenken. Dit helpt jou in je dagelijkse bezigheden. Toch kan het lastig zijn om sporten vol te houden. Vaak raken mensen hun motivatie na een tijdje kwijt en wordt het sporten een bijzaak. Een goede tip voor het blijven sporten, is het bijhouden van de efficiënte van jouw workouts. Als je hier progressie in ziet, krijg je meer motivatie om dit de volgende workout nog eens te overtreffen. Maar hoe houd je dit bij?

Noteer jouw snelheid

Een simpele manier om de efficiëntie van jouw workout bij te houden, is het bijhouden van jouw snelheid. Dit kan bijvoorbeeld simpel bij sporten als hardlopen. Gister heb je de ronde in 30 minuten gelopen en vandaag in 25 minuten? Dat is progressie! Dit is echter niet voor iedere sport even makkelijk bij te houden. Ga voor jezelf na of je de snelheid bij jouw workout kunt bijhouden. Anders werkt wellicht een van de volgende tips beter!

De verbrande calorieën

Veel mensen sporten om wat kilo’s kwijt te raken en beter in hun vel te zitten. Een belangrijke factor hierin zijn calorieën. Wil je afvallen? Dan moet je meer calorieën verbranden dan dat je inneemt. Veel sportapparaten geven tegenwoordig het aantal calorieën aan dat je verbrand in de tijd dat jij het apparaat gebruikt. Dit is echter niet gebaseerd op jouw lichaamsgewicht en andere persoonlijke factoren waardoor het daadwerkelijke aantal kan verschillen. Door middel van bijvoorbeeld een smartwatch kan je wel gepersonaliseerd bijhouden hoeveel calorieën jij verbrand in jouw workout.

Meet jouw hartslag tijdens de workout

Tot slot kun je ook kijken naar jouw hartslag tijdens een workout. Op het moment dat jij lichamelijk steeds fitter wordt, zul je dit terug zien in jouw hartslag. Deze zal dan namelijk lager zijn. Het meten van jouw hartslag tijdens een workout kan lastig lijken, maar dit is ook makkelijk te doen met een smartwatch! De slimme horloges kunnen gedurende de dag jouw hartslag meten, dus ook tijdens het sporten. Overweeg jij een smartwatch te dragen tijdens het sporten? Zorg dan wel voor een goed horloge bandje die dit aankan. Je wilt niet dat halverwege de workout je horloge door de ruimte vliegt. Er zijn bijvoorbeeld verschillende Xiaomi Mi bandjes die geschikt zijn om te dragen tijdens het sporten. Ideaal voor als jij jouw workouts wil bijhouden!

Vorige

Jouw 14 inch laptop zelf samenstellen

Follow Us